Rýžová kaše s kurkumou

Poměrně dlouho jsem se prala se sladkými snídaněmi a nějakou dobu mi trvalo, než jsem jim přišla skutečně na chuť. Jsem spíš „slaný snídaňový typ“ a na sladké po ránu chuť přirozeně nemívám. Zjistila jsem ale, že opravdu všechno je o zvyku a ze slaného snídaňožrouta jsem se po nějakém čase dokázala docela dobře převtělit do toho sladkého. Z hlediska ajurvédy jsem typ váta, tudíž se potřebuju často a hodně zahřívat, „uzemňovat“ a nejlépe mi dělají sladké a kyselé chutě.  Teplá a sladká snídaně je proto pro mě naprosto ideální. Takové snídaně oceníme nejvíc na podzim a v zimě, ale já už tuhle kaši (ve všech možných variacích) zařadila do svého jídelníčku celoročně. Protože mi zkrátka dělá moc dobře. Tento recept je přirozeně veganský, bezlepkový, bezlaktózový a neobsahuje přidaný cukr.

Rýžová kaše s kurkumou

Kaši si můžete uvařit z jakéhokoliv základu (ovesné vločky, jáhly, pohanka, quinoa…). Já mám ráda rýžovou kaši (koupíte ve zdravé výživě), protože je nejjemnější a připomíná mi nejvíc klasickou krupičnou kaši jakou jsem jedla jako malá.

Kurkuma je úžasné koření se spoustou benefitů a tak se ji snažím cpát, kam to jen jde. Pravidelně si večer vařím „zlaté mléko“ z kurkumy, které je takový malý zázrak. Léčí záněty v celém těle, uvolňuje a je přírodním antibiotikem. A tahle kaše je vlastně zlatému mléku dost podobná. Kurkuma uvolňuje mnohonásobně lépe svoje účinné látky především v kombinaci s černým pepřem a olejem, proto je dobré obojí ke kurkumě vždycky přidat.

Já moc ráda do kaše přidávám sezamový olej (i sezamová semínka), protože sezam je obecně zahřívací a vhodný pro můj váta typ. Pokud jste však spíš „horkokrevní“ (typ pitta), zvolte raději kokosový olej, který naopak ochlazuje.

INGREDINCE

(na 2 porce)

1 větší hrnek rýžové kaše

2 hrnky rýžového nebo sojového mléka

1 lžička kurkumy

1/2 lžičky skořice

1 lžička sezamového oleje

špetka soli

špetka pepře

Na dozdobení a dochucení:

kokosový cukr

javorový sirup

ovoce (banán, bobulovité – maliny, jahody, ostružiny…)

semínka (goji, sezamové…)

 

POSTUP

  1. Mléko vložte do rendlíku, přidete rýžovou kaši, kurkumu, skořici, špetku soli, pepře, olej a všechno pár minut povařte až do jemného zhoustnutí. Pokud ráno spěcháte, můžete kaši připravit i v mikrovlnce, ale z rendlíku zkrátka chutná líp 🙂
  2. Pokud dáváte do kaše banán, doporučuju ho nakrájet na tenké plátky a opéct na pánvi na troše kokosového oleje.
  3. Kaši dozdobte ovocem a semínky. Podle chuti doslaďte kokosovým a javorovým cukrem.

rýžová kaše s kurkumou